ديسمبر ٢٩، ٢٠٠٨

ومن جديد .. خذلناهم




اعذروني .. سادتي
لم اجد
في أحرفي
ما يستحق
بنصف حرف
يحتضر ..
ونصف حرف يحترق
وسراب عزٍ
في دموعي
قد غرق

حكّامنا ..
لا بوركوا
باعوا القضايا كلها
وتواعدوا .. وتوادعوا
وتعملقوا
فوق الورق


ماتت همم
بيعت ذمم
جُمِعت قمائم في قمم ..
وتآمروا في المؤتمر
وتفرقوا ..
يا للحمق !!

لا تبخلوا
بدعائكم
اخوانكم ..
من بعد جوع هدهم
جف الرمق
والدمع في أحداقهم
من فرط صمتٍ
قد نطق !!

هناك ٨ تعليقات:

TIMMY !! يقول...

و إذا كان ناظم الكلمات لا يجد كلماته !!

فمن دونه أولى بفقدانها !!


بالله قد مات العرب .. !!


------------

و عودٌ حميد يا أحمد ,

Simbawy يقول...

باشمهندس تيمي

مترسي لك على اسم يا عم

ربنا يتولانا ويتولاهم برحمته

لا اجد غير ذلك لاقوله

وحسبي الله ونعم الوكيل

د. محمد رضا يقول...

انا مش عارف اقول ايه

الاول حمدا لله على سلامتك ورجوعك من الحج

اما عن غزه

اللي اعرفه ان الحل اللي ربنا قال عليه

قاتلوهم يعذبهم الله بأيديكم

وانا مغلوب على امرنا


كل عام ونحن

بل كل دقيقه ونحن بذل لا ينتهي


اعذر انشغالي ب امتحاناتي

كل تقديري لشخصك الحبيب

وفاء بركات يقول...

ألف حمدالله علي سلامتك وأجر وعافيه إن شاء الله.
وكل عام وأنت بخير وبصحه وعافيه
جديده حكاية الحج دى ربنا يتقبل منك
ياحاج أحمد
بالنسبه لإخوانا في غزه قلبي بيتقطع علشانهم ولادى من كثرة بكائي بيقفلو التليفزيون ولكني أبكي علي عروبتنا وعلي خبيتنا ربنا يفرج هذا الكرب عنا ويزيل هذا البلاء هو المنتقم..
لك تحياتي ودعائي لك بالتوفيق
..

Simbawy يقول...


دوك حمود

ربنا يخليك يا باشا ولا يحرمني مرورك

اتصلت عليك اكتر من مره عشان اواسيك في امتحاناتك وارفع من معنوياتك

بس واضح انك معتزل الدنيا

ربنا يكون في عونك

وعون اهلنا في غزة

وعوننا جميعا

دمت طيبا

Simbawy يقول...


ماما وفاء

ومين سمعك .. والله انا ما كنت بتفرج على التلفزيون غير وانا بتغدا .. وعلى نشرة الاخبار تحديدا

من وقتها لا ليا نفس اكل ولا اتفرج على تلفزيون ولا حتى اضحك

ربنا يرفع عنا وعنهم كل كرب وبلاء

والف حمدلله على سلامتك يا ست الكل
سمعت انك كنتي بعافية شوية
البسك الله ثوب العافية وجعل لك من الصحة اوفر نصيب

دمتي بكل ود

وفاء بركات يقول...

ربنا يبارك لي فيك الحمد الله انا أحسن

دلوقت ..

وبعدين هوالواحد ليه نفس يضحك بعد

المناظر اللي بنشوفها كل يوم مع أخونا في غزه ربنا

يفرج كربهم وقادر يرسل علي الصهاينه

طير أبابيل ترميهم بحجارة من سجيل

دمت لي أبن عزيز وغالي

۩۝۩ Dr. Flavio ۩۝۩ يقول...

حمدا لله على سلامتك

لا أجد الكلمات حقا فقد أخرسني الحزن

لك الله يا غزه